Kõik, mida sa pead teadma beebiga reisimisest

Mitte, et ma ise megalt palju nüüd beebiga reisinud oleks aga on mingid asjad, mis me oleme täheldanud, et on abiks. Proovin need suht kompaktselt kirja panna.

Mähkmed

Me õppisime läbi “vahva” kogemuse, et mähkmeid võiks kaasa võtta rohkem, kui muidu päevas tavaliselt kulub. Miks? Sest lennuk võib hilineda. Meie 1h50min kestma pidanud lennureis Bergenisse läks nii, et esmalt lend hilines kolm tundi, seejärel lennutati meid Bergeni asemel Taani ning sealt alles Bergenisse. Võiks ju arvata, et pole hullu, järgmisel päeval lähed poodi ja saad uued mähkmed osta. Tüng! Selles osas Norras, kus meie olime, olid absoluutselt kõik poed pühapäeval kinni ja me jõudsime Norra.. laupäeva öösel vastu pühapäeva. Mähkmeid oleme alati kaasa võtnud selle arvestusega, et kohapeal ostame uue paki. Kuna meil on selles osas vedanud(?), et talle sobivad erinevate firmade mähkmed, siis pole olnud oluline kindla brändi mähkmeid kodust kaasa vedada. Seni olen näinud poodides kõiki enamlevinud mähkmebrände – nii pamperseid kui huggiseid. Ühesõnaga, kui lennureis ees, siis pakkige käsipagasisse kaasa rohkem mähkmeid juhuks, kui lend hilineb või järgmisel päeval kõik poed kinni.

Käru

Mul oli enne esimest lennureisi tuhat küsimust selle kohta, et mida kuradit ma selle käruga siis peale hakkan. Noh, mu esimene soovitus on kergkäru kaasa võtta lennureisile. Meil on kergkäruks mingisugune Peg Perego oma, mis käib ühes tükis kokku. Kui me lennujaama jõuame, siis võtame selle parklas pagasnikust välja, lähme lennujaama, anname suured kotid ära, kärule pannakse silt külge, turvaväravates voldime korra kokku, see läheb ka läbi turvaväravate, paneme uuesti lapse sisse ja kõnnime sellega lennukiukseni, kust meil see siis ära võetakse. Hiljem oleme saanud käru kätte a) pagasilindilt või b) selles kohas, kus tulevad need oversized/erisuuruses kotid.

Siiski, mõnikord tahetakse käru enne turvaväravaid juba ära võtta. Sel juhul pole ka paanikaks põhjust, sest lennujaamades üldiselt on need ühiskasutatavad kärud, mis TAVALISELT paiknevad kohe pärast turvaväravaid kuskil. Riias nt on alati, Bergenis oli samamoodi. Taanis teoreetiliselt pidi ka olema aga kõik olid sel hetkel kasutuses. Seega ma vb ei jääks lootma sellele – ehk et ma isiklikult ei annaks vabatahtlikult käru kohe ära, vaid läheks sellega ikkagi lennukiukseni.

Turvahäll

Kui me esimesele reisile läksime, siis ma kuulasin erinevaid reisiteemalisi podcaste ja iga viimane kui üks ütles, et oma turvahälli peaks kaasa võtma. Ma ei saanud aru, miks. Autorendist saab ju kohapeal laenutada? Ütleme nii, et kui sul on plaanis sihtriigis rohkem ringi sõita kui lihtsalt lennujaamast hotelli ja pärast tagasi, siis ma väga soovitaks turvahälli kaasa võtta. See, mis meie Sitsiilias autorendist saime nägi reaalselt selline välja nagu Shrek oleks pommi hüpanud selle peale. See pidigi suht tavaline olema. Samas üks sõbrants käis ja sai põhimõtteliselt tutika turvahälli autorendist. Nüüd Norras käies võtsime igastahes enda oma kaasa, sest me teadsime, et meil tuleb vääääga palju sõitmist ja pool laguneva turvahälliga ma seda teha poleks julgenud. Väike tip ka, et lennujaamas saab suht väikese raha eest lasta ära kiletada turvahälli. Minnes tegime seda, kõik oli okei. Tagasi tulles läks kiirustamiseks ja ei leidnud Bergeni lennujaamast seda kiletamise kohta ja turvahälli riie oligi ühest kohast nats katki tehtud.

Lutikett

Franz küll lutti ei võta aga esmakordse emana oli mul üks armas lutikett talle siiski enne sündi juba ära ostetud. Kui su beebi on selles vanuses, et talle meeldib nt seda Sophie kaelkirjakut närida või mingit muud närimismänguasja lutsuda, siis pane see mänguasi lutiketi külge ja lutikett omakorda ta riiete või käru rihma külge. Sellises vanuses (meie oma praegu 8 kuud) kipuvad lapsed mänguasju viskama ja nii ei juhtu seda, et mänguasi, mis on mõeldud suhu panemiseks, oleks kuskil räpase põranda peal vahepeal chillinud.

Päevakava

Me olime esimesed 7 kuud ikka väga range režiimi peal, mis puudutas Franzu une-ja ärkveloleku aegasid. Jälgisime kullipilgul unenõustaja etteantud päevakava. Tundsin, kuidas juba enne Sitsiilia reisi tekitas see minus mega stressi, sest kuidas ma saan olla kindel, et see päevakava toimib meil ka reisipäevadel, kus me peame sõitma 3,5h Riiga, lennujaamas chillima ja lennukiga sõitma? Noh, Franz tegi meile asja väga kergeks. Kui Riiga sõitsime, magas ta 1,5h asemel mingi 45 minutit ja päevakava jälgimise plaan lendas kohe vastu taevast. Reisil olles oli ka kõik selles mõttes hästi.. orgaaniline, et laps magaski siis, kui oli väsinud ja magas suht nii kaua kui ise tahtis (v.a. viimane päevauni, mida me ei lasknud tal väga kaua magada, muidu oleks ööunne panek väga hilja peale jäänud ja unesurve kadunud). Kui reisilt tulime, siis elasime samas vabas rütmis edasi ja see on olnud parim. Nüüd Norras käies ei olnud mingit päevakava jälgimise stressi ka. Teadsime, et vaatamegi lihtsalt kõike jooksvalt. Sellessuhtes, et mingi aimdus meil ikka on, kui kaua ta jõuab korraga üleval olla ja kaua ta maksimaalselt magab aga me ei aja juuksekarva lõhki enam.

Mõnglid-mõnglid-mõnglid

Ma ei tea, kas kõikidele lastele meeldivad nii väga erinevad mõnglid kui meie Franzule aga need olid ikka elupäästjaks nii lennujaamas, lennukis kui pikkadel autosõitudel. Hakkab jorisema? Mõngel kätte. Kui lennujaamas ja lennukis oli tal veel põnev ja mõnglid ei läinud nii palju kasutusse, siis autosõitudel küll. Norras oli suht tavaline, et sõitsime iga päev 3-4-5h autoga ja seal sai ikka paar korda nutule koha pidurit tõmmatud mõngliga.

Püreed

Püreedega on suht sama keiss, mis mähkmetega. Esiteks soovitan magusat püreed kaasa võtta lennujaama (seda ei võeta käsipagasist ära). Võid muidugi soolast ka võtta, kui laps on nõus külma soolast püreed sööma (meie oma vahepeal on, vahepeal mitte). Meil on igaks juhuks mõlemad olnud kaasas. Pärast seda Bergeni naltsi, kus lend hilines ja me oodatust palju kauem reisisime, võtame alati rohkem püreesid kaasa lennujaama ja lennukisse. Õnneks sel korral müüdi mingisugust beebipüreed Riia lennujaamas aga ei oska öelda, kas mujal lennujaamades ka. Meie oleme reisidel osa püreesid võtnud kaasa selle arvestusega, et ta saaks kohapeal ka neid süüa ja mingeid oleme ostnud siis juba kohapealt. Kui laps pigem uusi maitseid ei fänna kohe, siis on ehk mõistlik piisavalt kodust kaasa võtta. Meie oleme lihtsalt suurde äraantavasse pagasisse grippkottidesse neid pannud.

Piimasegu

Kuna Franz saab rinnapiima + piimasegu + püreed, siis me oleme lennujaama ja lennukisse võtnud alati termosega sooja vett ja eraldi aptamili karbiga (kuigi ta sööb nuppit aga nupi karp on loll) piimasegu. Termosega vett samuti turvaväravaid läbides ära ei võeta.

Kõrvad lukus..?

Minu suurim hirm esimesel lennukisõidul oli see, et lapsel on äkki õhkutõusmisel ja maandumisel kõrvadel valus ja ta röögib end siniseks. Seega ajastasime piima saamise täpsel õhkutõusu ja maandumise ajaks. Tagasi tulles ajastasime samamoodi tema söömise õhkutõusu ajaks, kuid lennuk läks katki ja me istusime tund aega lihtsalt seisvas lennukis. Nägime, et laps muutub juba virilaks ja olime sunnitud talle piima sisse kütma. Õhkutõusmise ajal hoidsin hinge kinni ja valmistusin, et ta karjub aga.. ta lihtsalt vaatas ringi. Maandumise ajal samuti. Nüüd, kui me Bergenis käisime, siis ma isegi ei vaevunud enam midagi ajastama. Ehk, et nii Riiast Taani, kui Taanist Bergenisse ja Bergenist Riiga ei saanud see vaene laps tilkagi piima ei õhkutõusmise ega maandumise ajal ja kõik korrad ta lihtsalt chillis. Muidugi olen kuulnud, et see valu kõrvades pidigi hakkama seal esimese eluaasta kandis aga eks ole näha. Meie ei ostnud neid kõrvaklappe ka, mida mõned on kasutanud. Olin mega kahevahel enne esimest lennureisi, kas äkki ikka peaks aga siis üks sõbrants oma beebiga käis ja ütles, et talle tundus, et see lennukimüra mõjus beebile kui valgemüra nii et ma ostustasin ka õnne proovida. Tundus tõesti, et lennukimüra ei häirinud teda üldse ega olnud ka vali tema jaoks.

Pudelisoojendaja

Nagu ma eespool kirjutasin, siis selleks, et laps saaks lennujaamas, lennukis ja autosõitudel sooja piima, on üks variant kaasa võtta termos. Minul on mingi nunnu ted bakeri termos (ostetud rahvaraamatust), mis on reaalselt parim termos, mida ma kunagi kasutanud olen. See on mul olnud 6 aastat, never pole lekkinud ja reaalselt paned kasvõi leige vee hommikul sisse ja õhtul 11 ajal saab laps ikka õigel temperatuuril piima.

Küll aga on termose miinus see, et üks hetk saab vesi sealt otsa. Sitsiiliasse minekuks ostsime selle pudelisoojendaja: https://kaup24.ee/et/lapsed-ja-imikud/imikute-kaubad/toitmiseks/lutipudelite-soojendajad-ja-sterilisaatorid/pudelisoojendaja-lionelo-thermup-go-blue-sky?id=19402393

Ma jään vastuse võlgu, kas meie ostsime samuti selle kaup24 või muult lehelt aga juhul, kui te ei plaani just lutsu viskamise maailmameistrivõistlustele minna, siis soovitan soojalt selle ostamata jätta.. sest ainult lutsu ongi mõistlik sellega visata. Vesi soojeneb seal väga.. VÄGA kaua. Olen ka 20+ minutit oodanud. Tuttava soovitusel tellisin Norrasse hoopis selle: https://babyhit.ee/et/lutipudeli-soojendajad/10487-innogio-giowarm-pudelisoojendaja-gio-370.html

Noh, Norras on mul nüüd käidud, kuid seda konkreetset soojendajat ei ole endiselt minuni jõudnud. Olen Babyhitile kaks kirja kirjutanud ja uurinud, kuna see toode minuni võiks jõuda aga nad ei ole vastanud. Homme hellan, eks ole näha :)) Kui me uuele reisile lähme, siis ehk on soojendaja minuni jõudnud ja saan öelda, kas tasub osta.

Lennusõit ise

Mu meelest parim hack on osta lennukikohad viimasesse või eelviimasesse ritta. Esiteks, kui su laps peakski röökima, siis sa ei näe kõikide inimeste tülpinud nägusid, samal ajal kui sina või su partner last hüpitate. Teiseks, sa saad lapsega chillida tagumise vetsu ees. Meie laps on väga väga uudishimulik ja on kõik lennusõidud suure huviga jälginud, mida need stjuardessid seal taga askeldavad. Meie kogemuse põhjal on töötajad alati ka lapsele nägusid teinud ja teda lõbustanud seal taga, mis on ka väga lahe. Uued mänguasjad – mitmed podcastid soovitasid lennukisse osta paar uut mänguasja, sest siis on lapsel põnev. Sitsiiliasse minnes ma tegin seda, tal oli täiesti savi uutest asjadest, pigem tahtis mängida vanade mängukatega. Norrasse minnes ma ei vaevunud midagi uut ostma. Võib-olla ongi seal taga see loogika, et lennuk on lapsele uus koht ja ta pigem leiab turvatunnet vanadest ja tuttavatest mänguasjadest. Võib-olla uued mänguasjad ja mingid tegelusvihikud jne ongi head suurema lapsega reisides.

Ainuke uus asi, mis minu lapsele pakub megalt huvi, on need ajakirjad, mis on eesoleva istme sees. Ja pooltühi veepudel.

Muus osas ma ütleks, et ära karda lapsega ringi liikuda lennukis. Vahepeal panime Franzu Kristjani toolile ise istuma, siis ta sikutas seda turvavtööd tükk aega. Siis panime ta istme najale seisma. Paar korda käib Kristjan temaga mööda vahekäiku niisama edasi-tagasi, laps on siis süles.

Lennukisse soovitan lapsele midagi soojemat ka kaasa pakkida. Nt Riia-Sitsiilia lend oli väga väga jahe lennukis, samas kui Bergen-Riia oli mega palav. Igaks juhuks võtaksin kaasa nt õhukese puuvillase kombe, mida on hea tavariietele peale panna.

Najell

Ma pole kuulnud ühtegi vanemat ütlemas, et ta kahetseb, et ta Najelli kaasa võttis lennukisse. Kui Sitsiiliasse läksime, siis ma võtsin kaasa. Ta oli seal täpselt 1 minut. Minu kogemus on, et kui su laps juba roomab ja tahab ise liikuda, siis see on suht.. mõttetu asi? Võib-olla, kui sa saad lapse magama ja ta seejärel sinna tõsta, siis see on kasulik aga meie oma eelistab magada Kristjani süles. Kui ma läheks reisile beebiga vanuses 0-4 kuud, siis ma raudselt võtaks kaasa. Kui keegi tahab laenata minu oma reisuks, siis andke teada. Võin lahkesti laenata.

Kui jõuate kohale

Kui laps on harjunud juba oma toas magama, siis hea hack on majutuskohas (kui lisa tuba puudub) teha vannituba tema toaks.

Lisaks soovitan võtta kaasa tema enda voodilina, millega ta on paar ööd juba maganud. Ma ei oska öelda, kas mul on leplik laps, kes jääb magama igas uues kohas ilma suurema vaevata või on aidanud kaasa just see, et tema kaisukas ja lina on tekitanud talle turvatunde.. aga ma soovitaks igaljuhul kaasa võtta.

Kui te plaanite autoga ringi sõita, siis ma soovitaks ajastada lapseune ajad autosõidule. Toon näite: meil on laps kahe une peal. Esimene uni on ca 3-4h pärast ärkamist ja ta magab siis 1-2h ja teine uni on taaskord siis, kui ta on 3-4h üleval olnud. Seega Norras nägidki meie päevad välja nii, et ärkasime, olime üleval, kui tal tuli esimene uneaeg, siis sõitsime, kuhu iganes me sõita tahtsime, siis saime 3-4h olla kohapeal ja kui hakkas uus uneaeg peale tulema, siis sellel ajal sõitsime tagasi. Enamik korrad magas ta enam-vähem vist terve sõidu aja. Aga oli ka kordi, kus ta magas vähem ja oli autosõidul üleval. Selleks puhuks olid alati mänguasjad ja MÕNGLID!! kaasas.

Üks kõige paremaid hacke muidugi on reisida koos vanavanematega. Minu ema lõbustas Franzu ikka täiega reisil.

Küsisin Kristjani käest ka, et mis tema arvates on parim nipp ja ta ütles, et käsipagasi peab õigesti pakkima. See tähendab, et eelistada esiteks seljakotti, sest siis on sul käed vabad ja teiseks pakkida seljakott nii, et kõik kriitilised asjad on kohe käepärast võtta (a’la püreed, mõnglid, mähkmed, lemmik mänguasi vms).

Ma ütleks, et kuigi see on mega levinud, et beebiga minnakse reisile kuhugi kõik hinnas hotelli Türki, Egiptusesse või Tenerifele, siis ma omaltpoolt julgustaks minema sellisele reisile nagu meil Norras oli. Muidugi sa ei pea seda tegema. Aga kui sa oled selline inimene, kellel on keeruline nädal aega ühes kohas chillida ja tahaks avastada veidi, siis sa ei pea seetõttu reisimata jätma. Või ootama, kuni laps on 10. Täiesti võimalik on natuke planeerides reisida ka teisiti. Aga ma arvan ka, et see kõik hinnas hotellipuhkus võib olla väga-väga mõnus. Sa ei pea muretsema, kus ja mida sa sööd, kõik on ette-taha ära tehtud ja sinu ülesanne on lihtsalt vahepeal lapsega chillida ja päikest võtta. Kõlab nagu VÄGA hea plaan. Peaks isegi ära proovima.. Hmm, äkki sügisel?

Üldiselt on see, et kui lapse vajadused on rahuldatud ehk et tal on kõht täis, ta ei ole väsinud, mähe on kuiv ja tal ei valuta kuskilt (alati võid küünlad nt lennukisse ka kaasa võtta, mul vähemasti olid kaasas), siis ongi kõik mega chill. Ja hoia oma ootused madalad. Teil saab ilmselt reisil olema paremaid päevi aga ka keskpäraseid päevi ja see on jumala fine. Saab olema lõuna- ja õhtusööke, kus sa paned lapse käruga resto ukse taha magama või paned ta söögitooli ja annad talle mõngleid ning ta on väga õnnelik. Aga saab ilmselt olema ka neid lõuna-või õhtusööke, kus üks peab lapsega mööda restorani ringi jalutama, samal ajal kui teine ruttu ära sööb. See on ka täiesti fine. Mina olen alati seadnud ootused mega madalale ja eeldanud, et kõik läheb totaalselt perse ja siis on olnud mõnus üllatus, kui tegelikult on hästi tore olnud. Ja ongi tore olnud. Mine booki nüüd see reis ära – oktoobris on Türgis prolly suht mõnus või minge avastage Itaaliat.